Tot nu toe waren wij altijd met het vliegtuig naar Fins Lapland gegaan. Soms was dat een rechtstreekse vlucht, soms moesten we overstappen in Helsinki. Maar er was een andere manier van reizen waar ik erg benieuwd naar was: de nachttrein naar Lapland. Toen ik in januari een bezoek ging brengen aan Kemi in Sea Lapland, had ik de kans om deze nachttrein uit te proberen. Hieronder lees je mijn ervaringen met deze nachttrein van Helsinki naar Fins Lapland.
- Bekijk hier mijn top 10 mooiste plekken in Finland
- Hier vind je tips over wat je kunt doen in Finland en hier reisgidsen voor Finland
- Kijk hier voor adresjes om te overnachten in Finland
- Lees hier over de mogelijke routes naar Finland
- Hier verzamel ik mooie reizen naar Finland van verschillende reisorganisaties en hier actuele kortingen en gratis extra’s
Van het vliegveld naar het station
Het openbaar vervoer in Helsinki is echt super geregeld vind ik. Net als bijvoorbeeld op Schiphol ligt recht onder het vliegveld van Helsinki een treinstation. Daar staat heel duidelijk aangegeven welke treinen er vertrekken. De treinverbindingen in Helsinki en de directe omgeving hebben letters. De treinen die tussen het vliegveld en het centraal station van Helsinki rijden, zijn de I en de P. Je hebt dan een kaartje nodig voor de zones A (centrum), B en C (het vliegveld).
De kaartautomaten op het perron maken het heel makkelijk om het goede kaartje te kopen, want daar kun je eerst kiezen voor de Engelse taal en dan klikken op Helsinki Centre. Maar je kunt ook gebruikmaken van de HSL-app. Met die app kun je (nadat je een creditcard hebt toegevoegd) op ieder moment een kaartje voor het openbaar vervoer kopen. Dit kan bijvoorbeeld ook handig zijn als je van het openbaar vervoer gebruik wilt maken op een plek waar geen kaartautomaat is.
De treinen tussen het vliegveld en het centraal station van Helsinki rijden vaak en de rit duurt ongeveer een half uur. Onderweg staan alle haltes duidelijk aangegeven op een scherm. Omroepberichten zijn te horen in het Fins, Zweeds en Engels. Helsinki Centraal is het eindpunt van deze treinen. (Hier lees je meer over het openbaar vervoer in Helsinki.)
Wachttijd op Helsinki Centraal
Mijn trein zou pas na elf uur ‘s avonds vertrekken en ik had nog een paar uur tijd te doden. Helaas was mijn koffer niet met mij aangekomen op Helsinki, dus ik doodde een deel van die tijd met het kopen van wat toiletartikelen en het invullen van een formulier om mijn bagage zo snel mogelijk alsnog te krijgen. Maar je kunt vanaf het Centraal Station van Helsinki ook makkelijk even het centrum in lopen om iets van de stad te zien. (Hier vind je een greep uit de bezienswaardigheden in Helsinki.) Als je je bagage wilt stallen, vind je in de kelder van Helsinki Centraal kluisjes. Heb je weinig tijd, dan is de Hesburger (een Finse fastfoodketen) op het station misschien een handige oplossing als je toch nog even iets wilt eten. Een rondje om het station is ook de moeite waard.
Klaar voor vertrek
Mijn trein vertrok om 23.13 uur en op de borden stond duidelijk aangegeven op welk spoor ik moest zijn. Zelf ging ik naar Kemi, maar het eindstation van de trein is Rovaniemi. Onderweg stopt de trein onder andere in Tampere en in Oulu.
Niet zo lang voor vertrek kwam de trein heel langzaam achteruit het station in rijden. Omdat Rovaniemi de thuisbasis is van de Kerstman (die kun je bezoeken in Santa Claus Village), stond deze ook afgebeeld op de trein. Leuk om te zien!
Daarnaast staat op de trein Vihrein Valinta, wat volgens Google Translate zoiets betekent als De Groenste Keuze. Vandaar ook de andere groene natuurafbeeldingen op de trein.
Mijn slaapwagon
Op je ticket staat aangegeven welke wagon je moet hebben. De nummers van de wagons staan op de buitenkant van de trein aangegeven. Op de borden op het perron staan de wagonnummers ook al aangegeven, zodat je ongeveer weet waar je op het perron moet gaan staan. Op je treinkaartje staat ook aangegeven of je op de boven- of benedenverdieping van de trein zit. Eenmaal op de goede verdieping zie je de nummers van de bedden aan de buitenkant van de hutten staan. Het nummer van je bed staat ook op je ticket.
Al snel had ik mijn slaapplek gevonden. Ik deelde een tweepersoonsslaapwagon met iemand anders. De bedden waren al uitgeklapt en opgemaakt. Op een klein oppervlak heb je in zo’n tweepersoonsslaapwagon alles wat je nodig hebt:
- twee bedden boven elkaar (die kunnen worden ingeklapt als je niet slaapt, zodat je allebei beneden kunt zitten)
- bij elk bed een handig paneel met wat opbergruimte en een stopcontact om je telefoon op te laden
- een extra klapstoel bij het raam
- een badkamer met een toilet, een wastafeltje en in ons geval ook een douche (die zit niet in elke wagon). Het is allemaal echt heel compact gemaakt, dus als je wilt douchen, draai je de wastafel naar de wc.
- shampoo en handdoeken
- vloerverwarming, die vooral in de badkamer lekker warm aanvoelde
Let op: het water dat uit de kranen in de trein komt, is niet drinkbaar. Er stond wel een flesje water voor me klaar, maar het is verstandig om iets te drinken mee te nemen. Er is ook een restauratiewagon in de trein.
Slapen in de nachttrein naar Lapland
Keurig op tijd vertrokken we. Langzaam boemelden we Helsinki uit. De eerste tijd reden we nog door veel bewoond gebied met straatverlichting. Het licht in de meeste huizen was al uit. We stopten nog op een paar stations en na een half uur rijden werd er op onze deur geklopt om de treinkaartjes te controleren.
Vrij snel daarna werd het donker aan de andere kant van het raam en ben ik gaan slapen. Het was best een enerverende dag geweest, met die verloren koffer en overhaaste boodschappen. Maar ik was blij dat ik nu op weg was en dat ik straks wakker zou worden in Fins Lapland. Daar zou ik nog maar wat extra warme kleren moeten kopen…
Onderweg werd ik nog een paar keer half wakker. Tijdens het rijden wiegelde de trein een beetje van links naar rechts, waardoor afwisselend mijn voeten en mijn hoofd omhoog en omlaag gingen. Als we ergens stopten, had ik het gevoel dat ik zelf nog een klein stukje doorrolde. Het was voor mij een nieuwe manier van reizen, maar zeker eentje waaraan ik zou kunnen wennen.
Aankomst in Kemi
Toen ik de volgende ochtend wakker werd, lag ik eerst nog een tijdje vanuit mijn bed naar buiten te kijken. Net als in Helsinki lag overal sneeuw, maar hier waren natuurlijk veel minder gebouwen en auto’s te zien. Lapland is nu eenmaal veel dunner bevolkt dan Zuid-Finland.
Ik was verbaasd dat het al best wel licht aan het worden was, hoewel we toch aardig noordelijk zaten en het pas half januari was. Om 9.15 uur, toen we bijna bij Kemi waren, was het echt al licht buiten. Ik had verwacht dat het nog veel langer donker zou zijn in de winter in Lapland. Kemi ligt wel op de zuidgrens van Lapland, dus verder in het noorden duurt het natuurlijk nog wel langer voordat het ‘s morgens licht wordt.
Keurig op tijd, om 9.32 uur kwamen we aan op het kleine stationnetje van Kemi.
Ik was klaar voor mijn eerste keer Lapland in de winter! Ik had er enorm veel zin in.
Ontbijt in Kemi
Een echte aanrader wat mij betreft als je ook met de nachttrein naar Kemi reist, is een ontbijt in Cafe Hertta Kemi 1932. Dit knusse cafeetje is gevestigd in de voormalige stationsrestauratie van het station van Kemi. Als je binnenstapt, ruikt het heerlijk naar koffie en versgebakken brood en gebak. Het café heeft ook een ontbijtbuffet waarvan je tegen een vaste prijs gebruik kunt maken. Dat deed ik en ik koos voor een kop thee, een van de lekkere sapjes, een blini (dik pannenkoekje) met room en fruit en een soort appelgebakje. Dat ging er wel in. Nu was ik helemaal klaar voor de rest van de dag, waarop ik een rit met de rendierslee zou gaan maken en het sneeuwkasteel van Kemi zou bezoeken.
In hetzelfde gebouw bevindt zich ook een boetiekhotel: Putiikki Hotelli Kemi 1932. Een heel handige plek om te verblijven natuurlijk als je met de trein naar Kemi reist. Je zit hier op een kwartiertje lopen van de haven van Kemi aan de Botnische Golf, waar je in de zomer kunt zwemmen en in de winter kunt lopen, langlaufen of sneeuwscooteren op het zee-ijs. Zelf sliep ik op een andere bijzondere plek: een Seaside Glass Villa bij het Sneeuwkasteel van Kemi (LumiLinna), dat maar een paar minuten lopen is vanaf het station.
De rit met de nachttrein naar Lapland was me uitstekend bevallen! Terwijl de trein verder reed naar Rovaniemi, was ik klaar om ‘Sea Lapland’ te gaan verkennen.
Meer weten over dit deel van Fins Lapland? Bekijk ook de video die ik maakte over Sea Lapland.
Binnenkort komt mijn reisgids over Zuid-Finland uit! Je kunt hem alvast reserveren:
Wij werden uitgenodigd om Fins Lapland te bezoeken voor Stralend Finland.
Deze pagina kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.