rondreis finland route

Zomervakantie in Finland: onze rondreis per ‘fly and drive’

Zoals je misschien wel weet gaan wij normaal gesproken altijd met de caravan op pad. We zoeken dan op de bonnefooi campings op, meestal in Denemarken, Zweden of Noorwegen. Maar het kriebelde: we wilden zo graag noordelijker. Daarnaast waren we vorig jaar helemaal enthousiast geworden over Finland. Zo kwam het dat we het dit jaar helemaal anders deden: we boekten bij Voigt Travel deze zomervakantie in Finland. Een ‘fly and drive’ zou ons in twee weken naar Finland en Fins Lapland brengen. Inmiddels zijn we weer thuis en ik vertel je graag wat onze route precies was en hoe het ons is bevallen.

Rustige voorbereiding

Begrijp me niet verkeerd: ik ben gek op onze zelf uitgestippelde kampeerreizen, die we bovendien onderweg elk moment nog kunnen aanpassen. Maar dit jaar was de voorbereiding van deze zomervakantie in Finland wel heel relaxt. De reis die we boekten bevatte de vlucht (inclusief ruimbagage), de huurauto, de accommodaties en twee excursies. Bovendien stuurde Voigt ons ook nog een reisgids, wegenkaart en tips voor onze specifieke bestemmingen. Zelf boekten we nog een parkeerplaats op het vliegveld van Rotterdam bij.

Ook het inpakken verliep anders. Normaal gesproken loop ik in de dagen voor vertrek heel wat keren heen en weer naar de caravan om onze spulletjes erin te leggen. Nu pakten we op de laatste dag voor vertrek ieder zelf een koffertje in. Ik moest mezelf er wel een paar keer van overtuigen dat we echt maar zo weinig nodig hadden. Maar aangezien we in volledig ingerichte vakantiehuizen zouden slapen (waar keukengerei, beddengoed en handdoeken al aanwezig waren), hoefden we niet veel meer dan kleding en toiletartikelen mee te nemen.

Ben je ook van plan om deze regio te bezoeken in de zomer? Dan is dit Stralend Finland Magazine over onze zomervakantie in Vuokatti en Salla misschien ook interessant voor je. Hierin vertel ik alles over onze route, leuke activiteiten die we ondernamen en fijne plekken waar we verbleven.

Rechtstreeks vliegen naar Fins Lapland

En zo stonden we die woensdagochtend heel relaxt op Rotterdam – The Hague Airport met onze koffers. Om 7.30 uur  vertrok onze rechtstreekse vlucht naar Rovaniemi in Noord-Finland. Of eigenlijk moet ik zeggen: zonder overstappen, want we landden onderweg nog wel even in Skellefteå in Noord-Zweden. Daar konden wij gewoon blijven zitten, terwijl de mensen met bestemming Zweeds Lapland uitstapten en de mensen die vanuit Zweden weer naar huis gingen aan boord kwamen. Extra mazzeltje: de kinderen mochten tijdens het wachten even in de cockpit kijken. Daarna kon onze roadtrip beginnen.

Rovaniemi en Santa Claus Village

Op die manier waren we aan het einde van de ochtend in Fins Lapland. Wel is het daar een uur later, dus dat snoepte iets van onze tijd in Rovaniemi af. Het ophalen van de koffers en de huurauto ging vlot en al gauw reden we naar Santa Claus Village, vlak bij het vliegveld op de poolcirkel. Hier zouden we ‘s avonds ook blijven slapen in Santa Claus Holiday Village. Maar eerst reden we nog naar Rovaniemi zelf, om het Arktikum te bezoeken, wat door de stad te wandelen en een ijsje te eten. Want het was die dag gewoon 30 graden in Fins Lapland!

Deze video geeft je alvast een indruk van wat we deden in Rovaniemi

Etappe 1: Rovaniemi – Vuokatti

De volgende ochtend was het tijd voor de eerste rijdag: van Rovaniemi naar Vuokatti. Het was handig dat bij onze overnachting in Santa Claus Holiday Village een ontbijtbuffet was inbegrepen: daarna hadden we geen afwas meer, maar konden we meteen vertrekken.

Pauze in Kemi

We waren een beetje eigenwijs en gingen onderweg niet naar de dierentuin in Ranua (zoals wel werd getipt door de reisorganisatie). In plaats daarvan maakten we een kleine omweg en reden we eerst in zo’n 1,5 uur naar Kemi. Daar stopten we even om de Botnische Golf te bekijken, die we ook al vanuit het vliegtuig hadden gezien op het laatste stukje tussen Skellefteå en Rovaniemi.

Kemi was oospronkelijk een handelspost waar vis en bont werden verhandeld. Tegenwoordig zie je vooral vrachtwagens en treinen vol hout naar deze noordelijke haven komen. In de winter komen veel mensen hier om te varen met een ijsbreker en het sneeuwkasteel te bezoeken.

We parkeerden bij de Jalokivigalleria (het edelstenenmuseum), waar ook het zeilschip Jahti ligt.

Zomervakantie in Finland Kemi

Ook hier kwamen we de Kerstman nog tegen.

Het panoramacafé was helaas nog gesloten, maar het uitzicht over het water was ook vanaf de kade de moeite waard.

Verder naar Oulu

Via de Rantatie (Strandvägen) reden we in nog eens 1,5 uur naar Oulu voor een langere stop. We lunchten in de markthal en maakten een korte wandeling. Omdat we steeds naar het zuiden reden, hadden we Fins Lapland inmiddels verlaten.

Het laatste stuk (2,5 uur) naar Vuokatti reden we over de Teerroute: Tervan Tie. Het was (alweer) heel erg warm, dus we waren erg blij toen we bij onze accommodatie (Vuokatinmaa) het grote meer met zwemsteiger zagen. Hoogste tijd voor een frisse duik! De komende dagen hadden we volop tijd om de omgeving te verkennen, maar zeker ook om te zwemmen, steentjes te keilen en naar de zonsondergang te kijken.

Deze video geeft alvast een korte indruk van onze week in Vuokatti

Etappe 2: Vuokatti – Salla

Toen het opnieuw woensdag was, was het voor ons tijd om door te reizen naar onze volgende accommodatie: PAN Village Oulanka bij Salla in Fins Lapland. Onderweg kwamen we een paar bezienswaardigheden tegen:

Hyrynsalmi

Hier wordt elk jaar het WK moerasvoetbal gehouden, dat wordt aangekondigd met een groot bord langs de weg in de vorm van een voetbal. Vervolgens kom je langs een grote helikopter bij de ABC/S-market van Hyrynsalmi (een tankstation en supermarkt), Art Cafe Hyyrylä voor als je al toe bent aan een kopje koffie en een mooie, gele kerk (Hyrynsalmen Kirkko).

Niet lang na Hyrynsalmi zagen we al voor het eerst rendieren op de weg lopen! We waren dus weer terug in Noord-Finland.

Zomervakantie in Finland rendieren

Suomussalmi

Op ongeveer 1.5 uur van Vuokatti maakten we een korte stop bij Suomussalmi, waar ter ere van de Finse coureur Heikki Kovalainen (die hier geboren is) een F1-auto op een hoge paal staat bij tankstation St1 aan weg 5 (de E63).

Zomervakantie in Finland Suomussalmi

Op diezelfde plek vind je toeristische informatie (onder andere over nationaal park Hossa verderop langs de route), een museumpje, snoepwinkel en wegrestaurant.

The Silent People

Ongeveer 30 kilometer verder aan de E63 staat het kunstwerk The Silent People. Dat bestaat uit bijna 1000 stropoppen, die elk jaar in juni een zomeroutfit aan krijgen en in september hun winterkleding.

Zomervakantie in Finland Silent People

Bij dit kunstwerk, dat ons wel een beetje aan een horrorfilm deed denken, is ook een café gevestigd: Hiljaisen Kansan Niittykahvila. Op een groot, zwart fornuis wordt daar sterke Finse koffie gezet. Ook worden er aan de lopende band pannenkoeken gebakken. Je kunt ze bestellen met jam, groente of rendiervlees. Het was nog steeds warm, dus wij dronken er geen koffie bij, maar lijsterbesbladsap en bosbessensap.

Zomervakantie in Finland pannenkoek

Rotstekeningen in nationaal park Hossa

Ongeveer 1,5 uur verderop kwamen we aan bij de reden waarom we die ochtend een beetje bijtijds waren vertrokken. In nationaal park Hossa kun je namelijk een wandeling naar rotstekeningen uit de steentijd maken en dat wilde ik niet missen. De wandeling van 8 kilometer was in de zinderende hitte best inspannend en we deden er (met rustpauzes) zo’n drie uur over. Een prachtige wandeling was het zeker!

Op naar PAN Oulanka Village (Salla)

Het was ongeveer vier uur toen we weer weg reden uit nationaal park Hossa. Het deel van de weg dat door het nationaal park liep, was een gravelweg waar je maar langzaam kunt rijden, ook omdat er regelmatig rendieren opduiken. Volgens Google was het na Hossa nog 2,5 uur rijden, maar met een flistend snelle boodschappenstop bij de grote K Citymarket in Kuusamo (we snakten naar koud drinken en ijsjes!) was het toch wel een uur of half acht toen we aankwamen bij PAN Village Oulanka. Dat geeft trouwens niets, want bij beide vakantieparken troffen we onze sleutels gewoon aan in de brievenbus naast de deur van de (gesloten) receptie. Als er iets is, hangt er een telefoonnummer dat je kunt bellen. Een bijgesloten plattegrondje wees ons de weg naar een heerlijke vakantievilla, waar een rendier ons al stond op te wachten.

In Salla maakten we de volgende uitstapjes:

Deze video geeft alvast een indruk van onze week in Salla.

Na twee weken weer naar huis

Daarna was het nog maar twee uur rijden naar het vliegveld van Rovaniemi. Omdat onze terugvlucht pas om 13.35 vertrok, was ook de terugreis erg ontspannen. Om kwart over drie Nederlandse tijd landden we weer in Rotterdam, waarna het nog twee uur rijden was naar onze eigen bedjes. Het afscheid van alle natuur, rust en ruimte in Finland deed wel een beetje pijn!

We maakten deze familiereis Finland in samenwerking met Voigt Travel.

Deze pagina kan affiliatelinks bevatten. Als jij via zo’n link iets koopt of boekt, krijg ik een kleine vergoeding. Dit gebeurt anoniem en kost jou niets extra’s. Samenwerkingen en affiliatelinks stellen mij in staat om deze website te onderhouden en jou van informatie te blijven voorzien. Meer hierover lees je in mijn disclaimer/privacyverklaring.

Sandra van Bijsterveld

Leuk dat je er bent! Mijn naam is Sandra van Bijsterveld. In 2013 begon ik met bloggen en inmiddels doe ik dat fulltime. Op Stralend Finland deel ik mijn persoonlijke ervaringen en tips voor een vakantie in Finland met je. Op andere websites blog ik over onze vakanties in Denemarken, Noorwegen en Zweden, en over Scandinavische lifestyle.